sábado, 17 de diciembre de 2011

Entrevista. Empresa especialitzada en Online



Entrevista a Eric Serra, director de projectes de l'empresa GLonetSports, Empresa de publicitat especialitzada estrictament en el sector online. Quina ha estat la teva formació acadèmica? Tinc el títol de AEDD, les sigles volen dir Art Electrònic y Disseny Digital. Es una carrera de 4 anys que imparteix la Ramon Llull, amb un equilibri perfecte entre diferents assignatures d’altres carreres com audiovisuals, enginyeria multimèdia o publicitat. Més pràctica que teòrica, just el que volia.


Quina ha estat la teva evolució professional des de que vas començar fins ara?
A 3r de carrera l’universitat em va proposar entre altres alumnes, per unes pràctiques a una agència de comunicació online de Barcelona. Ara ja fa casi 5 anys que estic en aquesta agència. Vaig començar en pràctiques i gràcies al meu perfil podia donar suport en tasques de desenvolupament, disseny o copy. Actualment, soc director de projectes i m’encarrego d’una sub-agència online dedicada al món de l’esport.


Com definiries el perfil professional?
Hi ha moltes figures de direcció, el director de projectes, el director creatiu, el director d’art, ...
Es una peça clau en l’execució de qualsevol projecte de comunicació i publicitat. Té que tenir la capacitat d’analitzar les idees d’un client que en el 90% dels casos no sap realment que vol. Dins el cercle d’un projecte possiblement sigui la peça mes important, tindrà tracte directe amb el client, i serà l’encarregat de controlar la qualitat dels acabats del projecte. Es el que sempre s’emporta les felicitacions, però també les bronques mes grans.


Com és el teu dia a dia, setmana a setmana, mes a mes, any a any?
En aquestes feina, tot i tenir una visió global d’objectius, diàriament es presenten coses noves i sobretot inesperades. Això t’obliga a treballar dia a dia. Saber marcar un ordre de prioritats, distribuir bé la feina, distribuir els esforços, saber delegar, tot això es el que et pot assegurar aconseguir els objectius finals d’una manera satisfactòria o no. Un dels únics objectius anuals es d’obligació d’oferir sempre al client les últimes novetats en comunicació per poder-les aplicar a les propostes. Això t’obliga a dedicar un mínim d’hores setmanals al I+D.


Quins punts forts i quins dèbils li veus al teu perfil professional?
Si t’agrada, es difícil avorrir-se amb aquesta feina, diferents projectes, diferents reptes, es una feina poc monòtona. Aprens diàriament dels clients, i et permet conèixer a molta gent interessant. El punt dèbil? El ritme de treball es molt alt i exigent, i tots els clients esperen lo millor de tu, veurem quan de temps es pot mantenir aquest ritme de treball i les hores dedicades.
El mé simportant de tot, però és procurar ser un professional eclèctic, doncs avui dia hem de ser experts en alguna cosa, però alhora ser capaços de desenvolupar-nos en molts altres sectors.


Y quines oportunitats?
Et permet conèixer el funcionament dels departament de comunicació i marketing de diferents empreses, els pots comparar, conèixer els professionals que hi treballen, treure’n conclusions, ... tot això et fa millorar professionalment.


Algun èxit o èxits especials a destacar?
Sempre hi ha projectes que t’obren portes, va trucar el FC Barcelona per oferir-nos un projecte sobre un acord de col·laboració que van firmar amb l’USAP de Perpignan. Les 2 parts varem quedar encantats del resultat i en els últims 8 mesos hem fet 5 projectes diferents amb el Barça, entre ells un per la final de Wembley, el Tour USA o l’aplicació online #FCBFans.

Aquest no es l’únic cas, també fa mes de 14 anys que treballem amb Antonio Puig, S.A on el projecte ‘PACHA I am the night’ és l’últim projecte publicat.


Algun fracàs també hi haurà hagut no?
Per nosaltres un fracàs es aquell projecte que no queda com ens hagués agradat. D’aquets projectes en tenim molts, però en aquesta feina, has de ser conscient que l’ultima paraula sempre la té el client. Al final tu ets un professional de la comunicació, no un artista, la teva finalitat es aportar les millors solucions, i no sempre van en línea amb les idees del client. Això moltes vegades acaba amb projectes dels quals no estàs del tot satisfet i no apareixen en el porfoli de l’agencia.


Quina formació, experiència i qualitats s’ha de tenir per realitzar la teva feina?

La millor formació i la millor experiència s’agafa treballant, no es port sortir de la universitat i aspirar a un càrrec de director creatiu o de projectes per molta formació acadèmica que es tingui.

Sobretot que domini les eines, l’entorn, que sigui capaç de tenir una visió global i realista de tot un projecte. I això s’aconsegueix coneixent tots els àmbits creatius i de desenvolupament que poden intervenir en un projecte. Intentar tenir un perfil tot terreny obra moltes portes i és això el que més buscat per totes les agencies.


Quins consells donaries a algú que es vulgui dedicar a aquest sector?

Treballar des de baix dintre d’una agència, aportar solucions i anar creixent poc a poc, formar-se dia a dia fins tenir la capacitat de tirar un projecte endavant, del concepte a la seva publicació passant pel seu desenvolupament, encara que sigui d’una manera conceptual. Dominant les eines del sector, sobretot pel que fa a les eines i tàctiques per desenvolupar-se en els mitjans online. També ha de conèixer les relacions públiques, ha de tenir la suficient capacitat d’anàlisis per tirar endavant un projecte, complir els temps d’execució i no enfonsar-se quan els comentaris sobre la seva feina no son favorables, el fracàs forma part de l’èxit.

Quins canvis s’estan produïnt en el sector publicitari?

El model tradicional, es troba en crisi, i  s’està passant al model online. Les coses canvien, ara per exemple ja no hi ha només un sol client, ja que, al rpincipi de la publicitat online el client era un “analfabet digital”; no sabia res del mitjà, i per tant, se’l podei enganya amb certa facilitat. Però ara això ha canviat, hi ha multitud de targets, les marques comencen a dominar els medis i demanen accions BTL coherents amb els seus briefings. Ara les webs, els portals, ja no són catàlegs, sinó que han de ser projectes online que s’adaptin al target que busquem, han de ser multitarget, multiformat...
Això afecta molt a la publicitat, ja que, alf inal ja no volem veure publicitat que no ens interessa. Del qu e es tracta ara ja no es de mostra sinó de regalar experièncis, d’establir un diàleg amb el nostre consumidor per mitjà del feedback. Els usuaris hand eixat de ser pasius i ar< demanen a les marques que els eescoltin, que interactuïn amb ells i no simplement els mostrin imatges i eslògans.
El món de la publicitat està visquent un canvi radical d’enfocament i projecció dels missatges emesos.

Quin creus que éas el futur del sector?

Internet. És vident que els mitjans tradicionals no desapareixeran. Però, tot i així, el futur de la innovació en el sector de la publictat girarà entorn dels nous formats. Internet com a plataforma, ens ofareix un marc de possibilitats creatives incomensurable. Encar no hem explotat, i de molt bon tros, totesles seves possibilitats, encara ens queda molt per veure i experimentar en aquest sector per mitja de l’ús d’internet coma plataforma d’emissió de mitjans publicitaris. 
Raquel Rimbau Brufau

No hay comentarios:

Publicar un comentario